stress

Werknemer Coaching

Stressballetje fijnknijpen tot je rood aanloopt?
Werkstress los je veel makkelijker op!

De deadlines lijken zich meer en meer op te stapelen. Anderen hijgen me zo in de nek met werk. De spanning zorgt voor hoofdpijn. Iets of iemand jaagt mij op, maar hoe jaag ik die stress weer weg?

Er gebeurt veel in ons lichaam wanneer het met stress te maken krijgt. Stresshormonen bepalen hoe we naar onszelf kijken en hoe we reageren op onze omgeving. Label stress niet direct als verkeerd. Het is helpend wanneer we snel moeten handelen. Wanneer stress het nieuwe normaal is geworden is het verstandig om in te grijpen. Het is onnodig en zelfs schadelijk voor je lichaam om hier te lang mee door te lopen. De oplossing ingewikkeld? Nee, dat valt wel mee…

 

De grens van maximale werkstress verschilt per persoon

Hoeveel je maximaal aan werkstress kunt dragen heeft niets met sterk of zwak zijn te maken. Iedere werknemer verschijnt op het werk als een uniek mens. Het verschilt per persoon wat er ondertussen in de privésferen gaande is. Voor de een is dat een stabiele omgeving terwijl de ander misschien wel door een zware tijd gaat. Denk aan ziekte, conflicten, mantelzorgtaken, relatieproblemen etc. Hoeveel werkstress je kunt dragen hangt sterk af van hoe je als mens op dat moment in je vel zit.

Drie veel voorkomende oorzaken van werkstress

1. De werkplek geeft stress

We zeggen vaak ‘een beetje stoer’ dat we  best wel kunnen multitasken. De werkelijkheid is dat we dit helemaal niet kunnen. Iedere keer dat je vanuit je concentratie gestoord wordt door iets of iemand kost het tijd om terug te keren in focus. Hoe vaker ons brein gestoord wordt, hoe slechter we zelfs terugveren in concentratie. Werken in een open office of in een thuissituatie waar je vaak wordt afgeleid door incidenten en/of geluiden gaan ongemerkt ten kosten van concentratie. Met het feit dat je minder productief wordt, neemt de druk op de tijd toe om zaken toch op tijd afgerond te krijgen. Gevolg is dat werk vaak wordt meegenomen naar huis en in privétijd wordt afgemaakt. Een keer is niet erg, maar als we een opbouw zien en het structureel wordt dan pleeg je ongemerkt roofbouw op je kostbare energie. 

2. De mensen met wie je werkt dragen bij aan werkstress

Waar wordt samengewerkt ontstaat al gauw een vorm van werkstress. Het kan gebeuren in relatie tot een collega, klant of leverancier. Communicatie speelt hierin en belangrijke rol. Goed begrepen worden, steeds maar weer jouw zienswijze duidelijk proberen te maken. Jezelf keer op keer moeten bewijzen. Het gevoel verantwoording aan een ander af te moeten leggen. Je gaat vanzelf op je tenen lopen en raakt gefrustreerd van een negatieve samenwerking.

3. De inhoud van het werk kan werkstress opleveren

Je kunt je werk nog zo leuk of uitdagend vinden, ook de inhoud van je werk kan een aanleiding zijn voor het stapelen van werkstress. Een nieuw project met nieuwe taken en verantwoordelijkheden is een goed voorbeeld. Of problemen binnen een project waar je aan werkt. Overweldigende hoeveelheden e-mails, belletjes en whatsappberichtjes en/of ingewikkelde informatiestromen. Het zijn onverwachte tijdvreters die we niet plannen. Zware emotionele casuïstiek belast je emotioneel. Zo ook het gevoel te moeten presteren om welke reden dan ook.

Balanceren op het randje van het uitvoeren van uitdagend werk en jezelf overwerken door werkstress

Door de werkstress ontstaat er een vorm van compensatiegedrag zoals pauzes overslaan, overwerken en/of perfectionistisch gedrag vertonen. Je laat je leiden door werk en taak en je verliest jezelf daarmee uit het oog. Dat heeft invloed op je werk en hoe je met je collega’s omgaat. Ook buiten werktijd heeft dat invloed op hoe je in privéomgeving functioneert. Meer stress geeft minder verbinding en ontspanning.

Vaak heerst er een gevoel op dat moment nog ‘even’ iets af te moeten maken om dan later bij te kunnen komen. Dat bijkomen komt er alleen meestal niet van, dan is er weer iets anders dat af moet. Het is balanceren op een gevaarlijk randje. Voel je werkstress? Dan hoop ik je snel te spreken, zodat ik je kan helpen om stress weer te managen.

Voorkom uitval: pak je werkstress aan met of zonder jouw werkgever

Durf jij het aan je werkstress om te buigen naar werkbaar geluk? Wat zou het je opleveren als je de uitdaging met jezelf aangaat in een besluit het vanaf nu anders te wensen voor jezelf? Werkgevers zijn vaak positief bereid om uitval te voorkomen. Ik geef je graag wat opties t.a.v. mogelijkheden in vergoedingen.

In maximaal zes coachingsgesprekken leer je hoe je stress omzet naar ontspanning.
Dat helpt jou geluk te ervaren.

Er zijn  nog meer mogelijkheden

Prive coaching

Privé Coaching

Ik coach je met positieve doelen naar een toekomst die 100% bij jou past én jouw leven lichter, leuker en vrij maakt.

Prive coaching

Werknemer Coaching

Investeren in het welzijn van een werknemer levert altijd betere prestaties voor bedrijf en omgeving. Ik voorkom uitval en zet de werknemer in kracht.

Prive coaching

Ondernemer Coaching

Starten, groeien en balans vinden tussen werk en privé. Deze thema’s geven een kick en maken ondernemers tegelijk onzeker. 

Voel je altijd vrij om contact met mij op te nemen en samen door te spreken hoe coaching wel of niet zinvol is in jouw situatie.

Wat anderen vertellen over hun coach ervaring

Monyanet 

Ik ben veel meer vanuit mijn gevoel gaan leven en voel me nu echt zeker.

Sophie

Dankzij de coaching is mijn fundering zo sterk geworden dat ik nu weet dat ik moeilijkheden goed aankan.

Alex

Het is persoonlijk en krachtig. Ik neem nu honderd procent beslissingen vanuit mijn hart.

Neem contact op voor een vrijblijvend advies

Bellen

7 + 11 =

Mailen

8 + 3 =

Suzan Bannink werkt samen met